چه چیزهایی را داریم از دست میدهیم؟!
در يك سحرگاه سرد ماه ژانویه ;مردی وارد ایستگاه متروي واشنگتن شد و شروع به نواختن ويولن كرد این مرد در عرض 30دقيقه شش قطعه ازبهترين قطعات باخ را نواخت . از انجا كه شلوغ ترین ساعات صبح بود.هزاران نفر براي رفتن به سر كارهاي شان به سمت مترو هجوم اورده بودند.3 دقیقه گذشته بود كه مرد میانسالی متوجه نوازنده شد.از سرعت قدم هايش کاست و چند ثانیه ای توقف كرد.بعد با عجله به سمت مقصد خود به راه افتاد .1 دقيقه بعد ويولون زن اولین انعام خود را دریافت كرد.خانمی بي انكه توقف كند, يك اسكناس يك دلاري به درون كاسه اش انداخت و با عجله به راه خود ادامه داد.چند دقيقه بعدمردي در حاليكه گوش به موسيقي سپرده بود به ديوار پشت سر تكيه داد ولي ناگهان نگاهي به ساعت خود انداخت و با عجله از صحنه دور شو.كسي كه بيش ازهمه به ويولن زن توجه نشان ميداد كودك سه ساله اي بود كه مادرش با عجله و كشان كشان به همراه ميبرد.كودك يك لحظه ايستاد و به تماشاي ويولن زن پرداخت.مادر محكمتر كشيد و كودك درحاليكه همچنان نگاهش به ويولن زن بود به همراه مادر به راه افتاد.اين صحنه توسط چندين كودك ديكر نيز به همان ترتيب تكرار شد . و والدينشان بلا استثنا براي بردنشان به زور متوسل شدند.در طول 30 دقيقه اي كه ويولن زن مينواخت.تنها 6 نفر اندكي توقف كردند.20 نفر انعام دادند,بي انكه مكثي كرده باشندو 32 دلار عايد ويولن زن شد.وقتي ويولن زن دست از نواختن كشيد و سكوت بر همه جا حاكم شد نه كسي متوجه شد نه كسي تشويق كرد و نه كسي او را شناخت.هيچكس نمي دانست كه او همان "جاشوا بل"يكي از بهترين موسيقي دانان جهان و نوازنده ي يكي از پيچيده ترين قطعات نوشته شده براي ويولن به ارزش سه و نيم ميليون دلار است. بل دو روز قبل از نواختن در سالن مترو در يكي از تئاترهاي شهر بوستون برنامه اي اجرا كرده بود كه تمام بليت هايش پيش فروش شده بود و قيمت متوسط هر بليت يك صد دلار بود.اين يك داستان واقعيست . نواختن جاشوا بل در ایستگاه مترو توسط واشنگتن پست ترتيب داده شده بود و بخشي از تحقيقات اجتماعي براي سنجش توان شناسايي سليقه و اولويت هاي مردم بود.
يكي از نتايج ممكن اين آزمایش مي تواند اين باشد,اكر ما لحظه اي فارغ نيستيم كه توقف كنيم و به يكي از بهترين موسيقي دانان جهان كه در حال نواختن يكي از بهترين قطعات نوشته شده براي ويولن است, كوش فرا دهيم ,چه چيزهاي ديكري را داريم از دست مي دهيم؟!

تما شاگهی عظیم تر از دریاهاست که اسمان است ،تماشا گهی عظیم تر از اسمان نیز هست که درون جان ادمی است.